5 moduri prin care să crești un copil mai deștept

5 moduri prin care să crești un copil mai deștept

„Creierul cu care te-ai născut este creierul cu care rămâi toată viața?” este întrebarea numărul unu pe care am adresat-o copiilor în numeroasele webinarii pe care le-am susținut în perioada „învățării de acasă”. Și, din păcate, în 80% din cazuri, răspunsul a fost „da”.

Acest lucru se poate datora faptului că noi, adulții din viața lor, obișnuiam să credem atunci când eram copii că inteligența este înnăscută. Unii oameni o au, iar alții pur și simplu nu. Foarte, foarte departe de adevăr.

Creierul se dezvoltă în funcție de modul în care este folosit.

Tehnologiile noi și îmbunătățite din domeniul neuroștiinței ne oferă o perspectivă mai profundă asupra acestei părți misterioase a corpului nostru. Se pare că organul dintre urechile noastre este surprinzător de dinamic. În fiecare zi facem lucruri care ii afectează structura și bio-chimia.

De asemenea, pe măsură ce creierul nostru devine bun la anumite lucruri, devine mai puțin capabil să le facă pe altele. Să te pricepi la un lucru înseamnă să închizi ușa altor abilități. Deoarece nu avem decât o singură viață, activitățile cărora ne dedicăm, ne trimit pe anumite drumuri, în timp ce celelalte căi vor rămâne pentru totdeauna neexplorate de către noi.

Astfel, ca părinți și educatori, căror aspecte ar trebui să acordăm mai multă atenție pentru a ne ajuta copiii? Cum putem ava un copil mai deștept?

Mai jos sunt 5 moduri prin care creierul copilului tău se schimbă în bine, iar astfel, va fi un copil mai deștept. Într-unul din articolele următoare voi explica de asemenea câteva dintre modalitățile prin care se schimbă în rău creierul copiilor. Dar să ne concentrăm mai întâi asupra aspectelor pozitive.

1. Activitatea fizică

Activitatea fizică este importantă din motive evidente. Cu toate acestea, exercițiile fizice nu promovează doar un corp mai sănătos. Cercetări recente au arătat că de exercițiile fizice beneficiază și creierul unui copil. Pentru început, activitatea fizică poate îmbunătăți „plasticitatea” creierului copilului tău, o calitate cerebrală care afectează memoria, abilitățile motorii și capacitatea de a învăța. Dacă nu te-am convins încă să ieși cu copilul afară la alergat sau pentru o altă activitate fizică distractivă, continuă să citești. Cercetările arată că exercițiile fizice eliberează substanțe chimice în creier care ne fac să ne simțim fericiți. Endorfinele și o proteină cu nume complicat, Brain-Derived Neurotrophic Factor (BDNF) sunt eliberate în creier în timpul exercițiului fizic. Aceste două substanțe chimice ajută la combaterea stresului și promovează fericirea.

Familia de neurotrofine (inclusiv BDNF) este considerată un jucător cheie în controlul creșterii, supraviețuirii și conservării neuronilor. BDNF și receptorul său se găsește în hipotalamus și în țesuturile periferice, cum ar fi mușchiul neted și scheletal, ficatul, pancreasul și țesutul adipos. Este considerat principalul constituent al axei care guvernează greutatea corporală și joacă un rol important în reglarea homeostaziei energetice, a metabolismului glucozei și a comportamentului alimentar. Drept dovadă, cercetările arată niveluri scăzute ale acestui element la copiii care se luptă cu obezitatea.

Pe scurt, exercițiile fizice îl fac pe copilul tău mai inteligent și mai fericit în același timp!

2. Somnul

Somnul este o activitate esențială pe care nici măcar știința nu o poate explica pe deplin. Știm că toată lumea doarme, că ne ajută să ne odihnim si că lipsa somnului poate avea consecințe grave. Lipsa unei rutine corecte de somn pe timp îndelungat, îl poate face pe copilul tău iritabil, poate duce la pierderi de memorie și amintiri false și, în cazuri extreme, poate provoca vorbirea neclară și chiar leziuni ale creierului.

Din experiența mea, dar si din mesajele de la parinti si profesori am aflat ca multi copii găsesc fascinantă povestea științifica 15 din cartea Cum Învață Oamenii despre ceea ce se întâmplă când dormim. Îmi place să le explic și să le arăt cum în timpul somnului creierul lor începe să lucreze. El arhivează amintiri, face conexiuni creative și curăță toxinele. Este foarte util pentru ei să știe că cercetările demonstrează cât de important poate fi pentru ei un somn scurt de după-amiază. Acesta oferă creierului un impuls de energie, o retenție crescută a celor învățate și o mai mare creativitate.

3. Reflecția

Educatorii din întreaga lume se concentrează adesea pe îmbunătățirea abilităților de citire și matematică pentru a împlini așteptările academice din ce în ce mai mari. Eu propun să ne dedicăm, de asemenea, promovării abilităților de gândire într-un sens mai larg. De exemplu, metacogniția este fundamentul pe care copiii învață să ia decizii. În plus, îi ajută să-și regleze propriul comportament, să facă față provocărilor complexe și să își asume responsabilitatea pentru acțiunile lor. Copiii cu vârsta cuprinsă între 3 și 6 ani sunt deja capabili să ia decizii gândite cu privire la comportamentul lor și să facă observații bune despre mediul lor.

Prin participarea zilnică la învățare și activități, creierul lor prezice inconștient ceea ce este cel mai probabil să se întâmple. Mai mult, pune în mișcare percepții, emoții, comportamente și răspunsuri interpersonale adaptate cel mai bine la ceea ce se așteaptă – înainte ca evenimentele să apară. Aceste predicții inconștiente permit copiilor să fie pregătiți din timp, astfel încât reacțiile să apară rapid și ușor atunci când apar evenimente neprevăzute. Creierul folosește învățarea din trecut ca ghid pentru ceea ce se așteaptă să se întâmple în viitor.

Datorită predicției, experiența prezentă și răspunsurile sunt modelate de trecut. Predicțiile din viața timpurie pot fi profund codificate și durabile. Predicțiile bazate pe trecut permit funcționarea mai eficientă a creierului, dar pot duce la greșeli. Când ceea ce se prezice nu se produce, conștiința poate fi implicată pentru a monitoriza și corecta situația. Dar dacă o percepție sau o emoție pare rezonabilă pentru situație, creierul unui copil ar putea să nu observe o eroare, astfel o „repetare” greșită poate deveni comportment permanent.

Pentru a evita acest lucru și a ajuta copiii să dezvolte un creier sănătos și inteligent, îi puteți învăța tehnici de metacogniție și puteți începe cu reflecția. Reflecția înseamnă amintire cu analiză. Când implicăm copiii în reflecție, îi încurajăm să meargă dincolo de simpla raportare a ceea ce au făcut. De asemenea, îi ajutăm să devină conștienți de ceea ce au învățat în acest proces. Ce a fost interesant. Ce simt despre despre acel eveniment/comportament/decizie și ce pot face pentru a construi pe baza experienței.

Iată un instrument de reflecție zilnic pe care îl folosește fiul meu. Se numește Jurnal de învățare pentru copii și este un instrument doi-în-unu, jurnal și ghid de reflecție. El și-l tipărește singur în fiecare lună si îl completează aproape zilnic. A fost proiectat pentru copii vârsta peste 12. Sper sa fie util si pentru copilul sau copiii tăi. Pentru copiii mai mici, cere-le să recreeze un eveniment sau să imite acțiunile acestora astfel încât să observați și să discutați experiența împreună. Dacă ești cadru didactic, este valoros să aveți un timp stabilit în fiecare zi in care copiii se adună într-un grup mic pentru a împărtăși ceea ce au făcut. De exemplu, acest lucru poate apărea imediat după jocul liber sau lucrul în grupuri, în timpul gustării sau înainte de a ieși afară. Notează ce spun copiii. Înregistrarea remarcilor copiilor în timp ce ei reflectează asupra activităților lor le arata că gândurile lor sunt importante si merită păstrate. Astfel, vor fi mult mai deschiși la utilizarea metacognitiei mai tarziu, pe la 12 ani când aceste exerciții ajută masiv la dezvoltarea cortexului prefrontal, iar astfel fiecare dintre ei va deveni un copil mai deștept.

4. Lectura

Îmi amintesc de un experiment în care un grup de 21 de studenți a fost rugat să citească 30 de pagini din Pompei de Robert Harris, urmat de un test, în fiecare seară timp de nouă zile. Înainte de a începe, după terminarea romanului și în fiecare dimineață, în timpul studiului de 19 zile, participanților li s-au facut RMN-uri. Aceste scanări ale creierului „au dezvăluit o conectivitate sporită în cortexul temporal stâng, zona creierului asociată cu receptivitatea pentru limbaj”. În plus, studiul a arătat că cititorii ar putea experimenta ceva numit „semantică închipuită”. Explicat simplu, când ne gândim la mâncare sau dans, declanșăm unele dintre aceleași conexiuni neuronale ca și atunci cand chiar mâncăm sau dansăm.

Asta înseamnă că închipuirea acțiunilor pe măsură ce copiii citesc despre ele poate modifica fizic conexiunile din creierul lor. Câtă bogație, nu?

5. Convingerea că își pot schimba creierul

În cele din urmă, se dovedește că pur și simplu crezând că au puterea de a-și schimba fizic creierul poate ajuta copilul să-l schimbe. Când i-am explicat fiului meu pentru prima dată neuroplasticitatea creierului avea doar patru ani. Printr-un poster colorat cu neuroni și sinapse i-am arătat în mod animat și l-am învățat cum de fiecare dată când iese din zona sa de confort când depune efort pentru a învăța ceva nou și dificil, neuronii din creierul său formează conexiuni noi, mai puternice. Așa se face că în timp, devine un copil mai deștept. Au urmat multe alte povești științifice vizuale și anul trecut am avut curajul să public cincisprezece dintre ele în cartea Cum Învață Oamenii. Totodată, am publicat un alt articol în care am oferit mai multe recomandări pentru o bună învățare.

Arătându-le copiilor cum își pot construi propria inteligență îi face mai mult decât simpli actori care urmează căile prescrise în educația lor. Îi transformă în maestri-meșteșugari, artiști și oameni de știință care fac ca lucrurile să se întâmple pentru ei și pentru ceilalți. Pe măsură ce vei aplica strategiile sugerate aici, vei descoperi cât de talentați și ingenioși sunt copiii tăi. De asta sunt convinsă.

Ti-a fost de ajutor articolul?

Dacă articolul și instrumentul îți sunt utile, trimite acest articol și colegilor, prietenilor tăi ca să-i ajuți și pe copiii lor.

Felicitari!
Tocmai ai creat noi sinapse
prin cunoștințele acumulate

Continuă să citești ca să îți dezvolți creierul

Lasă un răspuns