Pregătește-ți copilul de succes! Focus pe dezvoltare nu pe realizări

Pregătește-ți copilul de succes! Focus pe dezvoltare nu pe realizări

Cum ar fi dacă, în calitate de părinți și profesori, printr-o simplă schimbare de mentalitate, ne-am putea învăța copiii să se privească pe ei înșiși ca meșteșugari atunci când merg la școală sau învață acasă. Cum ar fi dacă i-am putea învăța să privească învățarea ca pe meșteșugul lor și să folosească fiecare zi de muncă ca o oportunitate de îmbunătățire, cu focus pe dezvoltare nu pe realizări?

Imaginează-ți o clipă dacă toți copiii, din întreaga lume, ar fi priviți ca niște meșteșugari ori artiștii, în loc de a-i privi doar ca și copii. După cum probabil știi, un meșteșugar este persoana care practică o meserie. Îți amintești, oare, ultima dată când ți-ai dus copiii la o galerie de artă? Probabil că ai văzut lucrări complexe din lemn, fotografii uluitoare, lut sculptat, textile lucrate manual cu măiestrie care demonstrează perfect măiestria meșterului. Pentru el, excelență înseamnă muncă si practică permanentă făcută cu dragoste și pasiune – și se vede! Meșterul practică în mod deliberat pași bine gândiți. El îmbunătăţeşte și caută continuu noi metode care să-i perfecționeze abilitățile. Meșteșugarii își recunosc greșelile și învață tehnici pentru a le corecta. Ei își pun focusul pe dezvoltare nu doar pe rezultate.

Copiii, ca și meșterii, au nevoie de curiozitate, concentrare și determinare pentru a-și vedea proiectele realizate și pentru a depăși obstacolele din calea excelenței. Au nevoie de imaginație pentru a veni cu idei noi și inovatoare. Totodată, și de abilități de gândire pentru a-și dezvolta planurile și argumentele. Acestea funcționează minunat dacă se folosește reflecția și feedback-ul pentru a îmbunătăți cunoștințele și abilitățile.

Deci, cum să-i învățăm să abordeze învățarea cu o mentalitate de maistru și să aibă focus pe dezvoltare și practică în loc de performanță? Accentul pus pe îmbunătățire și practică va ajuta copiii să se transpună în modul de învățare. Precum un meșter, ei vor urmări să-și îmbunătățească abilitățile cât mai mult timp înainte ca acestea să devină performanță, fie că este vorba de o lucrare sau de o competiție sportivă.

Atunci când copiii intră într-o familie, o comunitate sau o școală care susține dezvoltarea și excelența, ei lucrează pentru a se potrivi cu gândirea dominantă a acelui mediu. O mentalitate cu focus pe învățare transcede clasa și geografia. Odată ce acei copii intră într-un loc cu o mentalitate puternică de învățare și instrumente utile de învățare, acel nivel – unul axat pe dezvoltare și excelență – devine norma lor. Este ceea ce ei știu.

Odată ce un copil vede că este capabil de excelență, acel copil nu va mai fi niciodată același. Are o nouă imagine de sine, o nouă noțiune despre posibilități. Dezvoltă apetit pentru excelență și după ce un copil a gustat din ea, nu mai este mulțumi cu mai puțin.

În activitatea mea de proiectant de învățare, primul lucru pe care îl fac când ajung la serviciu este ceea ce face un maestru tâmplar: îmi descarc cutiile cu instrumente. În activitatea mea de consultant de învățare, primul lucru pe care îl fac când ajung la o școală este exact același: îmi descarc cutiile cu instrumente de învățare, metaforic vorbind. Echipa mea și cu mine avem instrumente de împărtășit, unele le-am împrumutat de la alții, iar pe majoritatea, le-am construit chiar noi și știm, din feedback-ul primit deja de la cei ce le-au încercat, că cel puțin unele dintre aceste instrumente îți vor fi utile.

Astfel pentru a-ți răspunde la întrebarea de mai sus, “Cum ajutăm copiii să abordeze învățarea cu o mentalitate de maistru” un prim pas este autoevaluarea. Pentru aceasta am creat Autoevaluare pentru copii, un instrument extrem de util pentru a-ți ajuta copilul să dezvolte această mentalitate de îmbunătățire și excelență cu focus pe dezvolare.

Odată realizată autoevaluarea vă încurajăm pe tine și copiii tăi să încercați și celalalte instrumentele pe care le oferim, fie gratuit în cadrul proiectului Cum Învață oamenii, fie în magazin. Aceste instrumente sunt strategii, modele, metodologii și planuri cu focus pe dezvoltare. În plus pentru a susține dezvoltarea continuă atât a părinților, cât și a profesorilor și mai ales a copiilor, avem ateliere de clasă, webinarii și cursuri online. În fiecare duminică, Nico și cu mine spunem povești care sper că pun aceste instrumente în context și le facem clare și utile pentru părinți sau profesori. Toate aceste resurse sunt atent concepute pentru a te ajuta să îi construiești copilului ori copiilor tăi mentalitatea meșteșugarului maestru, fie că învățarea se petrece acasă sau la școală.

Nu există un compliment mai mare pentru un meșteșugar ori artist, decât acesta: „Omul acela este un maestru”. Acest singur cuvânt spune totul. Se referă la cineva care are integritate și cunoștințe, care este dedicat muncii sale și care este mândru de ceea ce face și cine este. Cineva care gândește cu atenție și face lucrurile mai bine zi de zi.

Vrem case și săli de clasă pline de meșteșugari-maeștri. Ne dorim copii a căror muncă este valoroasă și frumoasă. Ne dorim copiii care sunt mândri de ceea ce învață teoretic, dar și de ceea ce știu să facă și de modul în care au impact asupra lumii, dincolo de clasă.

Ți-a fost de ajutor articolul?

Distribuie acest articol și ajută-ți prietenii să învețe cum să își ajute copiii.

Felicitari!
Tocmai ai creat noi sinapse
prin cunoștințele accumulate

Continuă să citești ca să îți dezvolți creierul

This Post Has 2 Comments

Lasă un răspuns