Începutul anului școlar în viziunea mea și autoevaluarea la copii

Începutul anului școlar în viziunea mea și autoevaluarea la copii

Copii îmbrăcați frumos care merg la școală, adolescenți organizați în echipe care plantează pomi, copii care își fac grăbiți temele undeva la un colț de masă în bucatarie. Învățarea, munca sau serviciul în folosul comunității pot fi elemente esențiale în construirea unui scop în viață, spune William Damon, profesor de educație și director al Stanford Center on Adolescence. Aceste activități ar trebui să fie ceva de care un copil să se bucure cu adevărat și nu să fie doar muncă obligatorie.

Despre sens profund și scop la începutul anului școlar

Poate nu pare important la prima vedere, dar felul în care începem prima ora de fizică, prima oră de biologie, prima oră de limba română, în fiecare an și în fiecare semestru, poate avea o semnificație deosebită în crearea acestor oportunități pentru copii: oportunitatea de a construi “semnificație” și “scop”.

La întrebarea “Ce arată cercetările despre cum să încurajăm sentimentul de scop și sens profund în rândul copiilor?”, profesorul Damon spune:
“În primul rând este nevoie să îi ajutăm să realizeze că există nevoi în lume care necesită acțiune. Ar putea fi o problemă sau un deficit – cum ar fi, de exemplu, unii oameni mor de cancer sau unor oameni le este foame din lipsa de hrană. Sau, ar putea fi pur și simplu faptul că există lucruri care ar putea fi îmbunătățite sau create prin noi eforturi.”

În plus, copiii trebuie ajutați să creadă și să capete încredere că sunt capabili să facă astfel de eforturi și ca eforturile cu sens profund aduc foarte multă bucurie și satisfacție.

Astfel, după cum ne arată profesorul Damon de foarte mulți ani deja, îi putem ajuta pe copii să perceapă de ce învățarea și munca sunt importante și mai mult, să înțeleagă și să își găsească scopul vieții lor.

“Principalii factori ce motiveză învățarea pe termen lung sunt scopul și “sensul”, spune profesorul Damon. “Orice școală care nu încurajează un țel printre elevii săi riscă să devină irelevantă pentru alegerile pe care acești elevi le vor face în viața lor. Școlile care încurajează “scopul” își vor vedea elevii devenind energizați, harnici și rezistenți în fața provocărilor și obstacolelor.”

Sugestie pentru părinți sau profesori pentru începutul anului școlar

Prin urmare, dacă a da sens și scop învățării este unul din obiectivele mele principale ca părinte sau educator, aș începe anul scolar cu discuții cu copiii în jurul acestor întrebări:
De ce am vrea să știm despre …….?
Cum am putea să folosim informațiile despre ……?
Cum putem să utilizam imediat ce învățăm despre …..?
Daca nu ar exista materia …., ce crezi ca s-ar întampla?
Daca ai fi cercetător în domeniul …., ce ai vrea să descoperi?
Ce simți în legătură cu învățarea la materia ….. ?
Ce te face să te simți bucuros/bucuroasă și motivat(ă)?

Indiferent unde și cum organizez aceste conversații, acasă, online sau în clasă, discuțiile sunt mereu foarte animate și pline de entuziasm. Dacă lucrez cu persoane care nu sunt obișnuite cu astfel de conversații, le începem prin reflecție individuală. În școală sau acasă poți începe discuțiile cu o autoevaluare pentru copii, dar nu una obișnuită, ci una despre atitudini, sens profund și scopul învățării.

Autoevaluarea pentru copii

Instrumentul de autoevaluare pe care îl propunem începe cu un set de întrebări menite să-l ajute pe copil să-și evalueze atitudinea (partea I). Atitudinea se referă aici la tendința deja asimilitată a unui copil de a răspunde pozitiv sau negativ în legătură cu o materie și referitor la învățare în general. De asemenea, este privită ca un set de credințe ale copilului care reflectă opiniile și sentimentele sale și care poate fi uneori manifestat în comportamentul său. Ne dorim copii care să fie conștienți de emoțiile, credințele și viziunea lor despre materiile învățate. Aceste emoții pot fi sentimente de bucurie sau plăcere în învățarea materiei sau din contră, materia ar putea fi văzută ca fiind plictisitoare, dificilă și obositoare. Credințele sunt legate de încrederea copilului în capacitatea de a învăța materia. Viziunea reprezintă percepția copilului despre materie. Această parte a autoevaluării, împreună cu o discuție după autoevaluare, va ajuta copilul să se concentreze asupra procesului de învățare. În plus, îl va ajuta să înteleagă valoarea sa intrinsecă și importanța acesteia față de atenția pentru note sau recompense extrinseci. Îl va încuraja pe copil să se bazeze pe atuurile sale, mai degrabă decât să-și stabilească sau să se bazeze pe deficiențele sale.

Această autoevaluare pentru copii îi va ajuta să devină mai conștienți de nevoile, talentele și interesele lor de învățare, astfel încât să își poată asuma mai multă responsabilitate pentru propria creștere. De exemplu, copiii pot învăța cum să-și autoevalueze propriul progres și să își autoregleze comportamentele.

În ultima parte a autoevaluării, se evaluează cât de utilă este materia, așa cum e percepută de copil. După cum probabil știi deja, comportamentul este strâns legat de motivația unui copil de a învăța, ceea ce se reflectă în acțiunile, angajamentul și performanța copilului în clasă. Copiii învață prin experiențele lor și judecând cât de util le este ceea ce învață. Își iau timp să își dea seama ce se poate face cu ceea ce au învățat. Creierul lor caută în mod natural utilitate, rezultate, sens si astfel construiesc un “scop”.

Ti-a fost de ajutor articolul?

Dacă articolul și instrumentul îți sunt utile, trimite acest articol și colegilor, prietenilor tăi ca să-i ajuți și pe copiii lor.

Felicitari!
Tocmai ai creat noi sinapse
prin cunoștințele acumulate

Continuă să citești ca să îți dezvolți creierul

Lasă un răspuns