Seria copiii geniali: Cum susținem un copil genial?

Seria copiii geniali: Cum susținem un copil genial?

Începem o nouă serie despre copiii geniali, iar astăzi vom despre ce putem face ca să ajutăm copilul genial să se dezvolte. Mulți dintre noi credem despre copiii noștri că sunt geniali. Este adevărat că sunt copii supradotați și cu anumite inclinații naturale spre diverse arii, însă acestea trebuie hrănite. Așadar cum ajutăm un copil genial să se dezvolte la școală, dar și acasă?

Diverse arii de specialitate

În studiul SMPY desfășurat pe parcursul a 45 de ani de către Julian Stanley nu au participat doar copii care se pricep la matematică, adică cu abilități remarcabile de raționament analitic, ci și copii excepționali în folosirea abilității spațiale sau descoperirea și gândirea în anumite tipare. Psihologul David Lubinski de la Vanderbilt spunea „Studenții care sunt doar ușor impresionanți în matematică ori abilități verbale, dar cu o abilitate spațială ridicată devin adeseori ingineri, arhitecți și chirurgi excepționali. Și totuși, niciun director de admitere despre care știu nu se uită la acest lucru și, în general, este trecută cu vederea în evaluările școlare.”

Mituri despre copiii supradotați

Există și câteva concepții greșite despre aceștia:
Supradotați în toate ariile? Nu. Ei pot fi talentați în anumite domenii, dar le poate fi foarte greu sa învețe alte lucruri, de aceea au nevoie de suport în acele arii pe care le înțeleg mai greu.
Un copil supradotat are un IQ înalt. Nu neapărat.
Genialitatea este înnăscută. Nu neapărat, din contră, în ultima perioadă există studii și au fost cazuri de oameni care au demonstrat că prin muncă și perseverență pot atinge un nivel de geniu.

Copiii geniali invizibili pentru autorități?

Deși există o lege privitoare la aducația acestor copii supradotați “Legea nr. 17/2007 privind educația tinerilor supradotați, capabili de performanță înaltă” aceasta este prea puțin aplicată, spre deloc. Mai mult, majoritatea copiilor supradotați sunt lăsați să se descurce singuri în limitele sistemului educațional românesc. În România sunt în jur de 200.000 de copii supradotați, sub 15 ani, dintre care doar 1% trec printr-un program educaţional special dedicat nevoilor lor. Practic legea votată de mai bine de 10 ani, nu a fost pusă în aplicare. Ei sunt marginalizaţi de către colegi uneori chiar de către profesorii care nu știu cum să îi susțină și sunt neînţeleşi de mediul social. În timp, mulți ajung să nu își găsească locul în societate, să sufere de depresie și anxietate.

Astfel, părinții încearcă să se descurce singuri, cu ajutorul ONG-urilor sau al diferitelor programe pe care le găsesc pentru copiii lor. Un astfel de program este cel de la Centrul Gifted Education.
Și totuși, cum susținem copiii geniali atât ca părinți, dar și precum cadre didactice?

Cum susținem copiii geniali ca părinți

În primul rând, studiul SMPY arată că o abordare de tipul “one size fits all” nu se aplică tuturor copiilor. Probabil mulți dintre părinții și cadre didactice din țară intuiesc deja acest lucru ca urmare a curriculumului existent în România. De asemenea, psihologul Lubinski, pomenit la începutul articolului, spune că este important să li se permită acestor copii să sară câte clase este nevoie pentru a ajunge la nivelul potrivit pentru ei și să li se permită să urmeze cursuri universitare, dacă este cazul. Practic, explică el, acești copii au nevoie să aibă acces mai devreme la informațiile deja disponibile pentru copiii mai mari. Pe lângă acestea el mai oferă câteva opțiuni:

  • Să expunem copiii la experiențe diverse.
  • Când un copil prezintă interese sau talente puternice, să le oferim oportunități de a le dezvolta.
  • Să susținem atât nevoile intelectuale, cât și cele emoționale.
  • Să le dezvoltăm o mentalitate de dezvoltare laudând efortul, nu abilitatea.
  • Să încurajăm copiii să își asume riscuri intelectuale și să fie deschiși la eșecuri care îi ajută să învețe.
  • Să ne ferim să le punem etichete: a fi identificați ca supradotați poate fi o povară emoțională.
  • Să colaborăm cu profesorii pentru a satisface nevoile copilului. Elevii inteligenți au adesea nevoie de materiale mai provocatoare, de sprijin suplimentar sau de libertatea de a învăța în ritmul lor.
  • Să testăm formal abilitățile copilului. Astfel, un părinte care va cere învățătorului/profesorului materiale mai avansate pentru copilul său poate oferi rezultatele testului ca motiv. În plus, testele pot dezvălui probleme precum dislexia, tulburarea de deficit de atenție / hiperactivitate sau provocările sociale și emoționale.

Cum susținem copiii supradotați ca educatori?

Poate te întrebi “De ce ce fel de ajutor au nevoie?”. Potrivit cercetărilor realizate de Laine & Tirri, există multe concepții greșite asociate cu studenții supradotați, care îi pot împiedica să-și atingă întregul potențial atunci când sunt educați. Deși acești studenți „geniali” pot avea mari performanțe, ei au nevoie de un anumit nivel de sprijin și îndrumare de la dascălii lor.

Cum îi susținem atunci, ca și profesori? Unele dintre sugestiile de mai jos sunt oferite chiar de către dr. Ruth Lyons, expert în talent și copii supradotați.

  • Descoperă care este talentul lor natural, acceptă-l și folosește-l. Vom reveni cu un alt articol mai aprofudat pe această temă.
  • Încearcă să înțelegi cum gândesc acești copii. A fi supradotat este similar cu avea o dizabilitate de învățare în sensul că acești copii au nevoi speciale, un anumit mod de a gândi, și a se comporta.
  • Sarcini de lucru diferențiate. Adaugă o provocare în plus pentru ei. Spre exemplu, la matematică pot fi numere mai mari sau mai complicate, la limba română ori o limbă străină poate fi un text mai dificil de citit, sau la un exercițiu standard adaugă o a doua componentă. Tot o provocare poate fi și să scrie o explicație a modului în care au gândit acea provocare, iar aceasta te poate ajuta mai bine să înțelegi cum gândesc.
  • Aplicații în lumea reală. De obicei copiii talentați înțeleg foarte repede anumite concepte. Ce îi poate inspira să meargă dincolo de concept este să exploreze aplicabilitatea acestuia. Spre exemplu “Cum proiectează un arhitect având în vedere suprafața și perimetrul?”, “În ce fel ajută un om de știință clasificarea animalelor pentru a înțelege cum trăiesc și cum funcționează?”
  • Oferă-le oportunități de a se afla în situații sociale. Mulți dintre copiii supradotați au de obicei probleme în această arie. Le poți propune să fie “șeful/șefa clasei” dacă știi că vor avea succes sau le poți propune să ajute un alt coleg/colegă cu un anumit exercițiu. Le poți propune orice altă sarcină de care pot fi responsabili la clasă și în care vor avea succes, iar apoi laudă-i pentru aspectul social al acelui rol de conducere ori de suport.
  • Modelează-le curiozitatea. Atunci când acești copii îți pun o întrebare al cărui răspuns nu îl știi, caută-l împreună cu ei, spre exemplu spre finalul clasei, ori atunci când ceilalți copii încă lucrează la o anumită sarcină.
  • Ajută-i să devină gânditori flexibili. Adeseori acești copiii se pot pierde în lumea lor, astfel nu sunt obraznici ci pur și simplu pierd contactul cu momentul prezent. De aceea oferă avertismente suplimentare atunci când o activitate este pe punctul de a se termina sau există o tranziție și ajută-i să înțeleagă că vor avea timp suplimentar să termine sarcina, acasă sau într-o altă oră.
  • Oferă-le semnale verbale sau vizuale. În aceeași idee de mai sus, cum că aceștia se închid în lumea lor, ei nu-și vo da seama că încep să fredoneze ori să își muște unchiile sau alte obiceiuri și ticuri de acest fel. De aceea, ia-i deoparte și în privat stabiliți împreună o mișcare sau un cuvânt care să îi readucă în momentul prezent.
  • Sugerează-le biografii ale geniilor cu același talent ca și ei. Fie că sunt cărți, filme sau cărți audio, îi va ajuta pe copiii să dezvolte un plan de acțiune și să vadă ce au făcut ceilalți pentru a-și atinge obiectivele.
  • Găsește-le un mentor. Întreabă alți profesori ori părinți ai elevilor din clasa/școala ta specializați pe aria de interes a acestor copii. Contactează organizații/naționale locale. Știm că dorești să ajuți acești copii să își atingă potențialul și, uneori, este necesar să folosești o expertiză externă. Copiii supradotați au nevoie și de mentori.

Vom reveni cu alte articole interesante din această serie, prin care vom aborda, așa cum deja v-am obișnui,t atât perspectiva părinților, cât și cea a cadrelor didactice.

Ti-a fost de ajutor articolul?

Dacă articolul și instrumentul îți sunt utile, trimite acest articol și colegilor, prietenilor tăi ca să-i ajuți și pe copiii lor.

Felicitari!
Tocmai ai creat noi sinapse
prin cunoștințele acumulate

Continuă să citești ca să îți dezvolți creierul

Lasă un răspuns