Stresul la copii – cum recunoști semnele de stres și cum să le faci față

Stresul la copii – cum recunoști semnele de stres și cum să le faci față

Stresul se manifestă atât la adulți cât și la copii. Pentru a înțelege cum acționează stresul și cum îți influențează copilul vom trece pe scurt prin cum funcționează organismul său, apoi care sunt factorii de stres benefici respectiv cei nocivi, iar în final îți voi exemplifica câteva tehnici care te vor ajuta să gestionezi stresul la copii.

Stresul la copii și dezvoltarea sănătoasă a acestora

Îngrijorările legate de teme, jonglarea responsabilităților, problemele cu prietenii, presiunile grupului de pe rețelele de socializare, mersul la o nouă școală, mutările, problemele de acasă, gândurile negative despre sine, schimbările corporale prin care trece, părinții care traversează o perioadă dificilă ca și cuplu, problemele cu banii în familie, știrile și imaginile care arată situația actuală la nivel mondial sau local legate pandemia – toate aceste lucruri pot fi factori de stres pentru copilul tău.

Cercetări ample privind biologia stresului arată că dezvoltarea sănătoasă a unui copil poate fi îmbunătățită sau din contră, dată peste cap de către stres. Stresul poate fi benefic ajutând copiii să-și dezvolte abilitățile necesare pentru a se adapta la un nou set de circumstanțe și a face față situațiilor periculoase și intimidante. Există însă un punct în care stresul prelungit sau excesiv devine dăunător și poate duce la efecte grave asupra sănătății. Înainte de a vedea ce este ​​stresul benefic și cum se poate ca stresul la copii să devină „toxic”, să aruncăm o privire la imaginea de mai jos pentru a înțelege ce se întâmplă în corpul copilului tău sau în orice corp uman în timpul stresului.

Imaginează-ți o secundă că tu și copilul tău faci o plimbare ocazională, când brusc un balon cade chiar deasupra ta. Probabil că vei experimenta un tremur de surpriză și teamă, aproape ca și cum ai fi lovit de o piatră, nu? Creierul tău nu are timp să proceseze că este doar un balon. Acest tremur în tot corpul este răspunsul tău imediat la stres. În interiorul corpului tău, procesul se întâmplă în felul următor:

  • Amigdala cerebrală care procesează emoțiile, și este răspunzătoare de declanșarea fricii, este activată de un eveniment stresant.
  • Amigdala cerebrală semnalează hipotalamusului și pornește sistemul nervos simpatic (răspunsul luptă, fugă sau îngheț), determinând glandele suprarenale să secrete epinefrină și norepinefrină în fluxul sanguin.
  • Aceasta provoacă o creștere a ritmului cardiac, pulsului, circulației oxigenului, circulației glucozei și ajută la concentrare.

Dacă creierul tău continuă să înregistreze pericol și frică pentru o perioadă îndelungată, hipotalamusul tău va începe să producă hormoni care eliberează corticotropină. Acest hormon stimulează glanda pituitară pentru a secreta hormonul adrenocorticotrop (ACTH). ACTH călătorește către glandele suprarenale prin fluxul sanguin și se leagă de receptorii din celule pentru a stimula producția de cortizol. O creștere a cortizolului duce la o creștere a tensiunii arteriale, a nivelului de zahăr din sânge și la suprimarea sistemului imunitar.

Stresul ușor, moderat sau toxic și dezvoltarea copiilor

Răspunsurile moderate la stres, de scurtă durată, cum ar fi creșteri scurte ale ritmului cardiac sau modificări ușoare ale nivelului hormonilor de stres al organismului, sunt o parte normală a vieții. Pentru dezvoltarea sănătoasă a copilului, a învăța să se adapteze la acest răspuns la stres este o caracteristică esențială. Evenimentele adverse care provoacă răspunsuri pozitive la stres tind să fie cele pe care un copil poate învăța să le controleze și să le gestioneze bine cu sprijinul părinților și educatorilor grijulii și care apar pe fundalul relațiilor în general sigure, calde și pozitive. Exemple de stres pozitiv ar fi: provocarea de a întâlni oameni noi, de a face față frustrării, de a intra într-o școală sau comunitate nouă etc.

Cu toate acestea, dezvoltarea sănătoasă poate fi dată peste cap prin activarea excesivă sau prelungită în corp și creier a sistemelor de răspuns la stres, iar atunci stresul la copii devine toxic. Stresul toxic se referă la activarea puternică, frecventă sau prelungită a sistemului de gestionare a stresului a organismului, pe care l-am descris mai sus. Evenimentele stresante care sunt cronice, incontrolabile și / sau experimentate fără ca cei mici să aibă acces la sprijin din partea părinților și educatorilor grijulii tind să provoace aceste tipuri de reacții toxice la stres. Studiile arată că stresul toxic poate avea un impact negativ asupra structurii creierului.

Relațiile pe care copiii le au cu părinții sau educatorii influențează activitatea hormonului de stres

A învăța cum să facă față stresului ușor sau moderat este o parte importantă a dezvoltării sănătoase a copilului. Când sistemele de reacție la stres ale copilului tau sunt activate în contextul relațiilor de susținere cu tine și cu celelalte persoane din jur, aceste efecte fiziologice sunt atenuate și revin la normal.

Relația pe care o are copilul cu tine, cu alți îngrijitori sau educatori, joacă un rol esențial în reglarea producției de hormoni de stres. Aceasta înseamnă că cei mici sunt capabili să exploreze lumea, să facă față provocărilor și să fie speriați uneori, fără impactul neurologic advers al nivelurilor cronice crescute de hormoni, cum ar fi cortizolul, care cresc reactivitatea sistemelor cerebrale implicate in provocarea stresului.

În schimb, copiii ale căror relații sunt nesigure sau dezorganizate arată niveluri mai mari de hormoni de stres, chiar și atunci când sunt doar speriați. Aceasta duce la o incidență crescută a nivelului crescut de cortizol, care poate modifica dezvoltarea circuitelor cerebrale în moduri care fac ca unii copii să fie mai puțin capabili să facă față eficient stresului pe măsură ce cresc.

Factori de stres benefici și simptomele de stres la copii

Iată o listă de factori de stres benefici:
-Când cunoaște mai bine un nou prieten, coleg sau pe cineva în sens „romantic”.
-Când învață și se adaptează la noi rutine. Când călătoriți sau când trebuie să stați în casă din cauza unei pandemii, atât tu cât și copilul tău trebuie să ieșiți din rutină și din zonele de confort și să vă adaptați la diferite alimente, programe, peisaje și multe altele.
-Când își creează legături, se joacă sau studiază cu alți copii sau adulți.
-Când trebuie să fie dedicat unei rutine de exerciții fizice, chiar și atunci când este posibil ca copilul tău să nu aibă chef.
-Când dezvoltă noi abilități, mai ales dacă copilul tau trebuie să exerseze pentru a îmbunătăți o abilitate sau trebuie să depășească stadiul de începător. De exemplu, învățarea unui nou hobby, a unei limbi straine sau a unui sport nou.
-Când este respins sau când este refuzat, când un părinte îi spune „nu” la o cerere care nu sună rezonabil.

Este posibil ca cei mici să nu recunoască că sunt stresați. Simptomele noi sau care se agravează vă pot face să suspectați că există un nivel crescut de stres. Iată o listă de simptome fizice pe care poate doriți să le observați pentru a descoperi stresul la copii:
-Durere de cap
-Coșmaruri sau tulburări de somn
-Dureri vagi de stomac sau alte simptome fizice fără boală fizică
-Apetit scăzut, alte modificări ale obiceiurilor alimentare

Simptomele emoționale sau de comportament pot include:
-Furie, plâns
-Copilul nu este capabil să-și controleze emoțiile
-Comportament agresiv sau încăpățânat
-Revine la comportamente prezente la o vârstă mai fragedă
-Nu dorește să participe la activități familiale sau școlare
-Nu se poate relaxa, simțind anxietate și griji
-Temeri noi sau recurente (frica de întuneric, teama de a fi singur, frica de străini)
-Se agață de tine si nu dorește să te scape din vedere

Tehnici pentru a gestiona stresul la copii

Este posibil să te întrebi daca îți poți ajuta copilul. Vestea bună este că îți poți ajuta copilul să răspundă la stres în moduri sănătoase.

În primul rând, creează o atmosfera de siguranță și de încredere în casă. Rutinele familiale sunt foarte reconfortante pentru copii. A lua o cină în familie sau o noapte de film poate ajuta la ameliorarea sau prevenirea stresului.

În al doilea rând, fii un model. Copilul te privește ca un model pentru un comportament sănătos. Faceți tot posibilul ca adulti să vă mențineți stresul sub control și să îl gestionați în moduri sănătoase. În perioadele incerte, cum ar fi pandemia actuală, aș fi deosebit de atentă la ce programe de televiziune sau pagini de social media ma uit, citesc și urmăresc online.

În al treilea rând, mențineți-vă copilul informat despre schimbările care urmeaza, atât pe termen lung, cât și pe termen scurt. Personal, când fiul meu avea între trei și șase ani, am folosit notițe adezive în toată casa pentru a-mi reaminti să-l anunț pe băiatul meu cu cinci-zece minute în avans care va fi următoarea activitate. Astăzi, este destul de confortabil cu gestionarea schimbării datorită practicii noastre de la începutul vieții sale.

În al patrulea rând, încurajează activitatea fizică. Fii activ tu însuți. Nu am chef în fiecare dimineață să-mi fac rutina de pilates de o oră, dar știu că fiul meu mă urmărește, mai ales acum că suntem cu toții în carantină, acasă. Deci, o fac pur și simplu, iar dacă nu fac asta din cauză că nu mă simt bine, vorbesc despre asta în timpul micului dejun, pentru a modela că este ok să sar peste o ședință o dată sau de două ori pe lună, atâta timp cât sunt consecventă în general.

Și nu în ultimul rând, construiește-i sentimentul de stimă de sine. Ajută-ți copilul să-și descopere atuurile, iar un instrument pe care îl recomand pentru asta îl poți găsi aici. Este disponibil și în limba română pentru copii între 1-18 ani. Folosește încurajarea și afecțiunea. Oferă-i copilului oportunități de a face alegeri și de a-și controla viața lor. Cu cât copilul tău simte că are control asupra unei situații, cu atât va fi mai bun răspunsul său la stres acum și când vor fi adulți.

Do you find this article helpful?

Share and help others improve their learning:

[Sassy_Social_Share]

Felicitari! Tocmai ai creat noi sinapse prin cunoștințele accumulate

Continuă să citești ca să îți dezvolți creierul

This Post Has One Comment

Lasă un răspuns