Creierul se dezvoltă în funcție de modul în care este folosit

Creierul se dezvoltă în funcție de modul în care este folosit

 „Când eram un băiat de paisprezece ani, tatăl meu era atât de ignorant, încât nu suportam să-l am pe bătrân în preajmă. Dar când am ajuns la douăzeci și unu de ani, m-a uimit cât de mult a învățat bătrânul în șapte ani.” 

Cortexul prefrontal continuă să se dezvolte rapid în adolescență și până la vârsta adultă timpurie, motiv pentru care mă amuză pasajul de mai sus din Mark Twain. Astfel, creierul se dezvoltă în funcție de modul în care este folosit. Maturitatea, în termeni de neuroștiință, înseamnă o autoreglare emoțională crescută, abilitatea de a lua decizii bune, gestionarea și depășirea provocărilor. Acest lucru se întâmplă atunci când cortexul prefrontal este conștient de ceea ce facem și este în control. Pentru a-ți ajuta copiii să dezvolte această parte a creierului una dintre cele mai bune variante este tehnica de reflecție.

În articolul meu anterior, te-am invitat să îți imaginezi copiii din întreaga lume ca niște meșteșugari, nu doar ca niște copii. Propuneam să-i învățăm pe copii să abordeze învățarea dintr-o perspectivă de maestru-meșteșugar folosind printre altele tehnica reflecției. Astfel, copiii își pun focusul pe dezvoltare nu doar pe rezultate. În plus, pe lângă dezvoltarea conștiinței de sine reflecția ajută copilul să își creeze o mentalitate de continuă dezvoltare.

Meșteșugul este bazat pe o serie de competențe care nu sunt întotdeauna accentul principal al școlilor, dar care sunt esențiale în viață. Iată o listă foarte scurtă a acelor abilități importante: 

o atitudine curioasă față de viață, 

capacitatea de a se concentra pe ceea ce învață și ce are de făcut, 

perseverentă în acele provocările care contează, 

explorarea creativă a posibilităților, 

capacitatea de a lucra cu claritate și acuratețe, 

abilitatea de a se uita în urmă și a reflecta asupra propriei învățări, 

gestionarea propriei munci, 

acceptarea fără supărare a feedback-ul.

Astfel, pentru ca și copilul tău să fie elev de succes, dar și fericit, ar trebui să fie disponibile 3 tipuri diferite de oportunități de învățare. Trebuie să fie acumulate cunoștințe, trebuie dobândite abilități și tehnici specifice și trebuie să se formeze atitudini și obiceiuri ale minții mai generale. Predarea tradițională nu produce întotdeauna al treilea set de rezultate și trece prea puțin sau uneori deloc prin tehnica de reflecție. După cum a spus Sir Ken Robinson „Dacă doriți să schimbați cultura, este vorba de două lucruri: obiceiurile și mediul înconjurător – obiceiurile minții și mediul fizic în care oamenii își desfășoară activitatea.”

O mentalitate de de maestru-meșteșugar în clasă, bazată pe tehnica de reflecție, aută copiii să își dezvolte conștiința de sine și să învețe să gândească și să vorbească despre propria lor învățare. Această mentalitate și gama de instrumente asociate acesteia le dezvoltă capacitatea de autoevaluare și auto-corecție, precum și conștientizarea generală a ceea ce funcționează și ce nu în privința propriei învățări. Această conștientizare de sine îi ajută să dezvolte o atitudine mai calmă și mai echilibrată față de dificultăți și greșeli. Dacă copiii nu intră în panică atunci când se confruntă cu provocări și greșeli, ei sunt mai deschiși la sfaturi despre cum să-și îmbunătățească munca. De asemenea, le dezvoltă abilitatea de a oferi feedback celorlalți într-un mod amabil și util.

În multe școli, profesorii consideră că este rolul lor să ofere feedback. Noi credem că cea mai mare parte a muncii de evaluare o pot face copiii, atât individual, cât și în colaborare cu alți copii. Ne-am propus misiunea de a concepe instrumente care să îi ajute pe profesori, părinți și copii să dezvolte obiceiuri ale minții necesare pentru a avea succes de-a lungul vieții. Învățând cum să gândească și să vorbească despre propria lor învățare copiii devin mai independenți și mai încrezători. În plus, se dezvoltă “mușchiul cerebral” numărul unu: REFLECȚIA.

3 instrumente cu care să începi pentru a implementa tehnica de reflecție :

Kitul cu 40 de Întrebări pentru Tehnica de Reflecție

Puteți utiliza cărțile de reflecție pentru a promova reflecția și autoevaluarea copiilor în legatură cu cunoștințele, abilitățile și comportamentele importante acasă sau în clasă. Obiectivele acestei resurse sunt de două feluri: în primul rând, oferă copiilor tăi oportunitarea de a reflecta și de a se autoevalua în zone specifice și susține dezvoltarea și succesul lor continuu. În al doilea rând, autoreflecția și evaluarea sunt abilități importante cu beneficii semnificative care credem că pot fi dezvoltate prin practica dincolo de clasă. Considerăm că lecțiile cele mai valoroase de învățat atât din clasă, cât și din viață se întâmplă prin procesul de reflecție și evaluare. Cardurile de reflecție sunt concepute pentru a sprijini și dezvolta aceste abilități de viață.

Puteți utiliza cărțile de reflecție în diferite moduri, în funcție de lecție, vârsta copiilor și obiectivele de predare. Puteți introduce setul de cărți de reflecție specifice în timpul unei ședințe sau a unui cerc de discuții. Alteori, puteți ruga copiii să selecteze individual o carte pe care să se concentreze în timpul lecției. În mod alternativ, puteți selecta o carte de reflecție ca discuție la sfârșitul orei. De asemenea, ai putea planifica pauze scurte, în timpul cărora copiii să reflecteze cât de bine își folosesc “mușchii creierului”. De exemplu, în timpul unei lecții care exersează “mușchii perseverenței”, ai putea „apăsa butonul de pauză” și cere copiilor să reflecteze timp de un minut sau mai mult folosind aceste două cărți: (1) Ce putem observa despre perseverența noastră? (2) Cine arată o perseverență cu adevărat mare? Ce fac ei? Ce putem învăța de la ei?

Jurnalul meu de învățare

Un jurnal de învățare este o colecție de însemnări, observații, gânduri și alte materiale relevante adunate de-a lungul unei perioade de timp și însoțesc, de obicei, o lecție, o experiență de învățare în natură sau în laborator, munca de teren sau practica. Scopul său este de a îmbunătăți învățarea tocmai prin procesul de scriere și gândire despre experiențele de învățare. Jurnalul de învățare este personal și va reflecta personalitatea, preferințele și experiențele copilului.

De ce să folosesească un jurnal de învățare:

Pentru a înregistra în timp real modul în care înțelege un concept sau o experiență.

Pentru a demonstra modul în care se dezvoltă procesul de învățare.

Pentru a păstra o evidență a gândurilor și ideilor de-a lungul experiențelor de învățare.

Pentru a-l ajuta să identifice punctele sale forte, punctele slabe și preferințele sale în învățare.

În esență, un jurnal de învățare îi ajută pe copii să fii reflectivi în ceea ce privește învățarea lor, asta înseamnă că jurnalul lor de învățare nu ar trebui să fie un raport pur descriptiv a ceea ce au făcut, ci o oportunitate de a conștientiza procesul propriu de gândire: cum și de ce au făcut ceea ce au făcut și ce gândesc mai tarziu despre ceea ce au făcut.

Cubul Cum Învață Oamenii

Dacă ești părinte, în fiecare seară, împreună cu copilul, înainte de a spune „noapte bună”, rostogoliți cubul și împărtășiți-va gândurile. Dacă ești profesor, invită-ți copiii în clasă să arunce cubul și să-și împărtășească gândurile la finalul fiecărei lecții. Vei descoperi mai multe detalii despre cubul Cum Învață Oamenii și era informației aici.

Cubul se tipărește pe o pagina A4 de carton și se taie pe liniile punctate. Alege împreună cu copilul șase începuturi de propoziții care simți că se potrivesc cu stilul parental sau cu planul lecției și scrie-le pe fiecare parte a cubului. Odată decupat și cu începuturile de propoziție notate, asamblați apoi într-un cub prin lipirea părților laterale.

Sugestii pentru începuturi de propoziții:

Prezic că …

Astăzi am învățat …

Astăzi mi-am dat seama …

Astăzi am descoperit …

Azi am explorat …

Vreau să știu mai multe despre …

Sunt cel/cea mai mândru/ă de …

Sunt hotărât/ă să …

Cel mai provocator a fost …

Ma intreb…

Astăzi am aflat …

Cel mai dificil lucru a fost …

Astăzi am întrebat …

Astăzi am avut succes pentru că …

Astăzi am avut succes, pentru că …

Sunt mândru/ă de mine astăzi pentru că …

Mi-am folosit bine timpul astăzi pentru că …

Am descoperit…

Data viitoare îmi voi aminti să …

E fain cum …

Sunt confuz despre …

Ma poți ajuta cu …?

Acum stiu…

Am fost surprins/ă că …

Do you find this article helpful?

Share and help others improve their learning:

Felicitari!
Tocmai ai creat noi sinapse
prin cunoștințele accumulate

Continuă să citești ca să îți dezvolți creierul

Lasă un răspuns